forumul prelucratorilor prin aschiere
Un loc pentru pasionatii prelucrarilor prin aschiere unde pot cere/oferi sfaturi si impartasi din experienta lor.
Lista Forumurilor Pe Tematici
forumul prelucratorilor prin aschiere | Reguli | Inregistrare | Login

POZE FORUMUL PRELUCRATORILOR PRIN ASCHIERE

Nu sunteti logat.
Nou pe simpatie:
Profil ElizaElizaiubi
Femeie
23 ani
Satu Mare
cauta Barbat
23 - 53 ani
forumul prelucratorilor prin aschiere / Strungul si SDV-uri ajutatoare / Lagare bronz  
Autor
Mesaj Pagini: 1
sorin renato
MESTER

Din: Galati
Inregistrat: acum 12 ani
Postari: 343
Deschid acest topic pentru mine si , sper, pentru cei care iau mai in serios lagarele de bronz . Ca e bronz grafitat, ca e bronz fosforos, ca e altfel de bronz, totul e sa nu fie cu rostogolire, ci cu frecare!!!!!!
Deci, as vrea sa aflu , de la cei care stiu mai mult decat mine, care e treaba cu lagarele din bronz , care sunt conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca otelul folosit impreuna cu ele si cam orice altceva  are legatura cu bronzul pentru lagare.
Eu sunt supermultumit de strungul meu Tos MN80a, care are doar 4 rulmenti: la motor si la fuliile intermediare. Doar ei fac zgomot. Doar ei huruie. Lagarele strungului scot doar un fffffffffff.....si sunetul ala e scos mai mult de garnitura de pluta de pe ax...
Stiu ca sculele electrice Dremel au viteze de genul 30.000 rpm. !!!!!!!!!!! si mai este si un cordon flexibil( un soi de prelungitor de vre-o 70 cm), care, culmea, e subtire cat degetul, deci nu are rulmenti, ci lagare de bronz.
Deci, domnilor, aveti cuvantul! BRONZZZZZZZ!!!!!!!


_______________________________________
Tos MN80a full option

pus acum 11 ani
   
PL500
MESTER

Din: Curtea de Arges
Inregistrat: acum 12 ani
Postari: 55
Nu stiu care e treaba cu bronzu' , se zice, vis a vis de rulmenti, ca asigura
precizii mai bune (probabil faptul ca se pot strange mai facil).
Insa (tot spre deosebire de rulmenti) lagarele cu alunecare trebuiesc gresate
foarte des. Strungurile foarte vechi aveau niste ,,paharute" din sticla sau metal
in care se introducea rezerva de ulei si (probabil printr-un orificiu calibrat) asigurau
permanent ungerea.
Desi sistemul pare desuet mi se pare extrem de practic si fiabil.
Exemplu:

lagare bronz stiu care treaba bronzu' zice, vis vis rulmenti, mai bune (probabil faptul pot strange

33.3KB


pus acum 11 ani
   
sorin renato
MESTER

Din: Galati
Inregistrat: acum 12 ani
Postari: 343
Strungurile mai vechi au lagare confectionate din aliaj antifrictiune. din considerente de pret si nu numai. Astfel strungurile Myford, concepute, daca nu ma insel, dupa al doilea razboi mondial, au lagare  din " white metal" , aliaj antifrictiune, lagarul in sine fiind construit din doua jumatati identice, avand in zona de contact dintre ele cateva foite subtiri din otel( daca nu ma insel) care se pot scoate pe masura uzurii lagarului. ungerea se face , dupa cum este foarte vizibil in fotografia postata, prin picuratoare de ulei. un surub de reglaj, cu pas fin, varf ascutit si lung obtureaza dupa dorinta gaura care face alimentarea lagarului cu ulei . picuratorul este compus din doua " borcane"- in cel mare este rezerva de ulei si surubul, in cel mic, de jos, abia vizibil, este de fapt o fereastra pentru vizualizarea picaturilor care cad. am inteles ca la 2000rpm, sunt necesare cam 30 picaturi pe minut. uleiul folositeste eliminat de liber de lagar si lasa urme vizibile. am citit ca daca nu se vede ulei iesind, ceva nu e in regula. partea oarecum buna cu aliajele antifrictiune este ca nu au nevoie de ax calit, fiind un material moale, ceea ce nu se poate spune despre bronz.

_______________________________________
Tos MN80a full option

pus acum 11 ani
   
ola_nicolas
MESTER

Inregistrat: acum 12 ani
Postari: 123
Lagarele de alunecare bronz (aliaj antifrictiune) - otel, nu au inca rival printre lagarele de rostogolire (rulmenti) Cel mai mare neajuns al unui rulment este predispozitia la vibratii. Unul aproape la fel de mare este faptul ca rulmentul este el insusi o piesa compusa din mai multe randuri de piese distincte, ajustate intre ele si care nu va egala niciodata erorile foarte mici obtinute cu lagarele bicomponente. Lubrifierea intermitenta, este de fapt un neajuns minor, fata de avantajele aratate. Totusi un mare dezavantaj, face lagarul de alunecare utilizabil destul de rar. Acesta este pretul foarte mare comparativ cu rulmentii.

In ceea ce priveste modalitatile de proiectare ale unui lagar de alunecare, ele rezulta din orice tratat de organe de masini si mecanisme. Totusi pentru cei mai practici se gasesc indrumare de proiectare simplificate. Unul dintre aceste indrumare, pe care il am si pe care il recomand, este Indrumar de Proiectare in Constructia de Masini, volumul I, de pr. dr. ing. Ioan Draghici si colectiv, aparut la Editura Tehnica Bucuresti in 1981.


pus acum 11 ani
   
sorin renato
MESTER

Din: Galati
Inregistrat: acum 12 ani
Postari: 343
de ce spuneti ca pretul bronzului este mult mai mare raportat la rulmenti? exista rulmenti si rulmenti... facuti in ceaina sau doiciland...  si mai sunt si rulmenti cu marca falsificata... eu gandesc asa: bara de bronz, alezoare potrivite...
eu vreau sa invat, nu sa ma cert, de asta am solicitat informatii despre bronz si despre otel.
la fostul loc de munca aveam niste turbine  actionate  electric. intre turbina si motor era un reductor de turatie, de la 15.000 rpm la 3000rpm. reductorul, foarte complex, pe lagare antifrictiune( metal alb) cu presiune de ulei de 1,5-1,8  bari.turbina functiona fara reparatii timp de doi ani, pe cand rulmentii motorului trebuiau schimbati la 2-3 luni. motorul era supraturat de turbina, cred ca depasea binisor cele 3000 rpm, probabil asta era cauza distrugerii rulmentilor. la 2 ani, se facea reviza instalatiei. la reductor, asta insemna razuirea usoara a lagarelor. atat. o data la 2 ani.  dura cam 3 ore sa schimbam rulmentii. pentru mine era clar, rulmentii nu fac fata la viteza mari. cel putin nu toti, ci doar unele marci.


_______________________________________
Tos MN80a full option

pus acum 11 ani
   
ola_nicolas
MESTER

Inregistrat: acum 12 ani
Postari: 123

sorin renato a scris:

...eu vreau sa invat, nu sa ma cert...


De ce crezi ca eu vreau sa ne certam??? Aici gasesti ceva preturi pentru bronzuri. Un pret mediu, este cam de 70 lei/kg, adica 15,6 euro. Aici gasesti un catalog PDF pentru rulmenti TIMKEN. Nu am avut timp sa caut dupa oferte si preturi, dar din cate stiu eu, rareori un rulment de dimensiuni uzuale depaseste 2...3 euro. Deci daca pentru o bucsa ai nevoie de 200 g din bronz, atunci platesti peste 3 euro. La pret se mai adauga manopera, nu foarte simpla pentru realizarea unor lagare de precizie. In cazul exemplului pe care il dai, la acel lagar de turbina pentru care s-a inlocuit lagarul de alunecare cu rulmenti, nu se folosesc rulmenti radial axiali din seriile 30000, ci rulmenti de turatie mare din seriile 7000. Acesti rulmenti au colivia din textolit, bronz, teflon sau materiale sinterizate.

Modificat de ola_nicolas (acum 11 ani)


pus acum 11 ani
   
sorin renato
MESTER

Din: Galati
Inregistrat: acum 12 ani
Postari: 343
nu s-au inlocuit lagarele cu rulmenti, asa ceva e de obicei imposibil, deoarele un lagar bine realizat are camasa-suport sferica. noi schimbam rulmentii de la motor, am incercat rulmenti cu camasa de bronz, material plastic,  diferite tipuri de vaselina de mare viteza, fara un rezultat notabil. nu puteam folosi alte serii de rulmenti, cel mai probabil din cauza pretului. eu am vrut sa scot in evidenta diferenta de durata de viata a celor doua tipuri de lagare.

_______________________________________
Tos MN80a full option

pus acum 11 ani
   
cnc-3000
Administrator

Din: neant
Inregistrat: acum 12 ani
Postari: 808
Cred ca pretul mai mare la un lagar din bronz se datoreaza manoperei care este mult mai complexa. Rulmenti se fabrica pe linii automate in serie (mii de bucati pe zi) pe cand la un lagar din bronz dupa ce este adus in cote urmeaza razuirea lui pentru potrivirea perfecta pe ax. Este pe youtube un video cu un meserias care face o astfel de operatie la un lagar din bronz de la un Myford.
Ce spuneati in legatura cu lagarele de la reductor: am inteles ca ungerea era cu presiune de ulei. Mai bine de atat nu se poate pentru ca frecarea este ca inexistenta intre cele doua suprafete aflandu-se o pelicula de ulei. In cazul strungurilor noastre, putine dintre ele folosesc aceasta metoda de ungere sub presiune. La majoritatea se foloseste o ungere "manuala" cu ulei. Cand mai uitam sa ungem intervine uzura. Insa nu degeaba se numesc strunguri de precizie cele dotate cu lagare de alunecare. Pentru a obtine astfel de precizii cu rulmenti se folosesc mai multi rulmenti radiali si radiali-axiali ceea ce necesita o pretensionare atenta si multe altele.

Plus ca de la inceputurile constructiei de strunguri tehnologia cea mai la indemana era cu lagare de alunecare, rulmenti neexistand Cand s-au facut si rulmenti s-a vazut ca precizia lor era inferioara unui lagar din bronz.

Modificat de cnc-3000 (acum 11 ani)


pus acum 11 ani
   
cnc-3000
Administrator

Din: neant
Inregistrat: acum 12 ani
Postari: 808
Vad ca nu s-a mai interesat nimeni de acest subiect.
Am gasit pe un forum strain un subiect asemanator dar acolo se punea intrebarea de ce bronz si nu alama pentru lagare?!? Raspunsul este urmatorul: bronzul este un aliaj antifrictiune iar alama este un aliaj anticoroziune. Totul tine de compoziti chimica a aliajului.

Revenind la subiect... Ungerea lagarelor cu metal antifrictiune se face prin mai multe metode:
-picurarea manuala;
-picuratoare automate;
-pompa de presiune;
-rezervor de ulei si diverse metode de ungere a axului (pasla, lanturi, curele, etc.)

Oricum ar fi, un lagar prin frictiune o sa aiba o precizie net superioara unui lagar prin rostogolire. Asta incep sa vad acum, dupa ce am inceput sa lucrez cu strungul nou care este pe rulmenti (fata de SP80 care avea lagare).


pus acum 11 ani
   
djseba
MESTER

Inregistrat: acum 11 ani
Postari: 88
cred ca treaba asta cu bronzu sa observat de cand faceau tunuri din bronz... aluneca bine pe alte materiale.... si cum bronzu era cam scump sa faca din el ghiulele din el au facut cealalta piesa... inainte sa se descopere treaba asta foloseau ghiulele din piatra dar cica nu mergeau prea bine tunurile fier cu fier era "sticky" inca se mai aplica cartusele de la gloante sunt asemanatoare cu bronzu sau chiar bronz(alama etc..) iar teava e otel

deci bronzul aluneca cu sau fara ungere


pus acum 11 ani
   
sorin renato
MESTER

Din: Galati
Inregistrat: acum 12 ani
Postari: 343
nu am mai insistat pe subiect, pentru ca s-a instaurat ideea ca rulmentii costa cativa euro ...
ceea ce este adavarat la seriile uzuale. insa , cand e nevoie de un rulment " subtire" se schimba mult amanuntul asta. bucsele din bronz se confectioneaza " pe loc" , cu destula usurinta, nefiind nevoie decat de scule ascutite si alezoare pentru diametre mici. bineinteles, e necesar si un strung cu jocuri minime in rulmenti 


_______________________________________
Tos MN80a full option

pus acum 11 ani
   
fenobarbital
Membru nou

Inregistrat: acum 12 ani
Postari: 6
Ar mai fi de punctat un dezavantaj zic eu major al rulmentilor vis-avis de lagarele de bronz, si anume spatiul ocupat in cazul rulmentilor.
Ce nu prea inteleg eu este cum se reuseste centrarea unui ax intr-un lagar de bronz, fara ca el sa aiba bataie axiala. Altceva - pe masura ce ansamblul se uzeaza nu ne mai ramine decit sa schimbam arborele? aceste doua enunturi in cazul lagarelor cilindrice simple (nu cele despicate, cu bailagare sau cele usor conice cu stringere pe surub).


pus acum 11 ani
   
sorin renato
MESTER

Din: Galati
Inregistrat: acum 12 ani
Postari: 343
nu cred ca inteleg "centrarea unui ax intr-un lagar de bronz, fara ca el sa aiba bataie axiala". ca sa nu fuga axul din lagar, cred ca se face asa cum e axul de la strungul Tos MN80a. in fotografia de mai jos se vede un ax si o flansa de universal( foto luata de pe
)
imediat langa flansa din fonta se vede un umar, diametrul maxim al axului. imediat in dreapta lui incepe lagarul, care e lung cam cat se vede portiunea cilindrica. apoi vine o saiba de otel, presata de fulie( portiunea cu pana), fulia stransa cu o piulita . intre piulita si portiunea danturata este lagarul posterior. axul are joc axial, cred ca o sutime sau doua, si se " sprijina" in lagarul frontal

lagare bronz cred inteleg unui intr-un lagar bronz, fara aiba bataie fuga axul din lagar, cred face

37.3KB


_______________________________________
Tos MN80a full option

pus acum 11 ani
   
fenobarbital
Membru nou

Inregistrat: acum 12 ani
Postari: 6
ok, exact ce ma interesa, multumesc pentru raspuns si exemplificare.

pus acum 11 ani
   
bebtm
Membru nou

Inregistrat: acum 11 ani
Postari: 6
Stie cineva cu ce fel de ulei se ung lagarele din bronz?

pus acum 10 ani
   
sorin renato
MESTER

Din: Galati
Inregistrat: acum 12 ani
Postari: 343
Cu ulei special conceput sa ruleze la turatii mari, de exemplu eu folosesc la strung Mol turbine k46, care e cam de doua ori mai vascos decat recomanda producatorul. Uleiul il am de la ultimul loc de munca, sa folosea la ungerea unor lagare si angrenaje care ajungeau la 15 000 RPM, la diametre de 150mm. Uleiul de mecanisme fine , daca e de origine animala, se transforma intr-o vaselina gumoasa dupa doi ani in contact cu metalul. Nu cred ca e o idee buna sa se foloseasca ulei de transmisie.

_______________________________________
Tos MN80a full option

pus acum 10 ani
   
bebtm
Membru nou

Inregistrat: acum 11 ani
Postari: 6
Multumesc pentru raspuns dar abia dupa ce am postat intrebarea am vazut ca in acest topic este vorba despre lagare de turatii mari. De fapt la mine este vorba de ungerea intre batiu(format din doua bare rectificate de 28mm in diametru) si sanie ca in poza alaturata:

lagare bronz multumesc pentru raspuns dar abia dupa postat intrebarea vazut acest topic este vorba

36.8KB


pus acum 10 ani
   
bebtm
Membru nou

Inregistrat: acum 11 ani
Postari: 6
O poza de ansamblu:

lagare bronz poza ansamblu:

54.4KB


pus acum 10 ani
   
cnc-3000
Administrator

Din: neant
Inregistrat: acum 12 ani
Postari: 808
Interesant strungulet! Este o construcție artizanală? Daca aveti timp si disponibilitate, mi-ar plăcea sa vad mai multe poze. De aceea v-as ruga sa faceti un topic separat pentru el 

La ungere in acest caz as folosi ulei normal pentru ghidaje deoarece nu este vorba de turatii sau frecare mare. Un astfel de ulei este uleiul 108 STAS 383-49, ulei recomandat pentru ungerea ghidajelor in manualul strungului SN320.


pus acum 10 ani
   
bebtm
Membru nou

Inregistrat: acum 11 ani
Postari: 6
Sigur ca da, cu mare placere mai ales pentru ca am multe intrebari pentru cei experimentati.

pus acum 10 ani
   
Pagini: 1  

Mergi la